5% הנחה למזמינים מהאתר

מה זה סאבלט?

דף הבית > בלוג > מה זה סאבלט?
מה זה סאבלט

סאבלט הוא מונח נפוץ בתחום השכרת הדירות, שצבר פופולריות רבה בשנים האחרונות. הרעיון מאחורי הוא להציע סידור מגורים מיוחד באופן זמני בהסכם חתום. בין שאתם נוסעים לטיול ארוך בחו"ל ורוצים לחפש מישהו שיתפוס את מקומכם בזמן שהדירה פנויה, ובין שאתם עצמכם מחפשים מקום מגורים זמני כי אתם משפצים את הבית, מדובר בפתרון שיכול להיות אטרקטיבי לרבים. מתלבטים אם לסבלט את הדירה שלכם או אולי לחפש סאבלט עבורכם ותוהים איך עושים את זה? המאמר הבא הוא במיוחד בשבילכם.

 

מהו סאבלט?

בקצרה, סאבלט הוא מצב שבו אנשים הגרים בדירה שכורה משכירים אותה בעצמם לצד שלישי לפרק זמן מסוים ובחתימת חוזה. בתום החוזה, הדייר המסאבלט צריך לעזוב את הדירה והיא חוזרת לידי השוכרים המקוריים. האינטראקציה הזו לרוב אינה מערבת את בעל הדירה המקורי ולמסבלט אין צורך ליצור איתו קשר – ההתנהלות שלו בדרך כלל היא מול השוכרים שנתנו לו את החוזה, והשוכרים האלו צריכים לספק לו את אותם התנאים שהם מקבלים מבעל הדירה.

 

פתרון פופולארי: מדוע סאבלט הפך לפופולארי כל כך

יש לא מעט סיבות מדוע סאבלט הפך לפופולארי כל כך בשנים האחרונות. נתחיל משיקולי מקום עבודה: לדוגמה, אנשים שעבודתם דינמית והיא מצריכה מהם להגיע לכל מיני מקומות לפרקי זמן מסוימים יחפשו סאבלט זמני כיוון שהם לא צריכים לשכור דירה לחוזה של שנה שלמה. סיבה נוספת לפופולאריות הרבה היא העובדה שיותר ויותר אנשים, שוכרים או אפילו בעלי בתים, מחפשים מקורות הכנסה נוספים. אם לדוגמה יש לאנשים חדר פנוי בבית, הם יכולים להשכיר אותו בשכירות משנה (אם מדובר בשוכר המשכיר חלק מהדירה) או אפילו את הבית כולו וכך ליהנות מהכנסה זמנית נוספת. גם נושא הנוודות הדיגיטלית הפכה את הסאבלט לפתרון מגורים אטרקטיבי מאוד עבור הנוודים, העוברים ממקום למקום בתדירות גבוהה ומעוניינים במגורים לתקופת זמן קצרה.

 

היתרונות של סאבלט

יש לא מעט יתרונות לסאבלט, הן למסבלטים את דירתם והן לאלו המעוניינים להיכנס לדירה במסגרת כזו:

  1. פתרון גמיש – סאבלט הוא פתרון מגורים גמיש לשבוע, שבועיים או אפילו לכמה חודשים. כאשר נסיבות החיים משתנות בתדירות גבוהה והעתיד לא ברור, מדובר בפתרון היכול להתאים לרבים מאוד, הן למשכירים והן לשוכרים
  2. הכנסה נוספת ופתרון זול לשוכרים – עבור דיירי המשנה הנכנסים לדירה מדובר בפתרון נוח מבחינה כלכלית, שכן הם יכולים ליהנות מבית לתקופה קצרה ולשלם על כך סכום כסף מסוים שלרוב זול בהרבה משהות בבית מלון או במקומות דומים. עבור מי ששוכר את הדירה ומסבלט אותה זוהי דרך מצוינת לנצל חדרים פנויים במשך זמן מסוים ולקבל על כך כסף
  3. התחייבות קצרת טווח – כאשר שוכרים דירה באופן רגיל מתחייבים לתקופת זמן ארוכה, בדרך כלל שנה לפחות. סאבלט הוא פתרון קצר מועד, בדומה לדירות נופש, שלא מצריך התחייבות ארוכת טווח עבור שני הצדדים. אפשר אפילו להחליט בשלב הראשון על פרק זמן קצר מאוד, אפילו כמה ימים, ובהתאם להאריך על פי דרישה או צורך

 

העניינים שחשוב לשים לב אליהם

בין שאתם מסבלטים את הדירה שלכם או אולי רק חדר אחד ובין שאתם עצמכם מחפשים דירה או חדר לפרק זמן קצר, יש כמה נקודות חשובות שצריך לשים לב אליהן. חשוב מאוד להבין את כל החוקים והתקנות הרלוונטיים לנושא הסאבלט ולוודא שכל הצדדים פועלים בהתאם ולא עוברים על החוק. שנית, יש לוודא שיש חוזה מסודר, הכולל את כל הסעיפים הקשורים לאינטראקציה ולמעמד ההשכרה, כמו פרק הזמן המדובר, מה כלול בדירה ובמה אפשר להשתמש (וגם במה לא), מהו המחיר שיש לשלם, אם חשמל, מים וכבלים כלולים במחיר הזה ופרטים נוספים שהכרחי לציין אותם ולדון בהם. כדאי מאוד להביא בחשבון גם את מצבה של הדירה, ואם יש תקלות או בעיות מסוימות לפני הכניסה אליה חשוב לוודא שכל הצדדים מעודכנים בכך ויודעים את מידת אחריותם.

 

איך זה עובד?

סאבלט הוא כאמור הסדר דיור זמני בין שוכרי הדירה לאנשים חדשים. כאשר מדובר בדירה שכורה, התהליך מתחיל בהשכרתה של הדירה לדייר ראשי ולאחר מכן השכרתה (או חלק ממנה) לדייר משני לתקופת זמן קצרה לרוב. כדי למצוא דיירי משנה, הדייר הראשי מפרסם באמצעי המדיה השונים שהוא מעוניין לסבלט את דירתו, ובעקבות המודעה יפנו אליו שוכרים פוטנציאליים. לאחר שהוחלט מי ייכנס, שני הצדדים חותמים על חוזה וסוגרים את כל הקצוות כדי לשמור על זכויותיהם של כל המעורבים ולהבטיח הליך ברור, בטוח ויעיל לכולם. עוד דרך לפרסם ולנהל את הדיירים בדירה היא דרך חברה לניהול נכסים.

 

למי סאבלט יכול להתאים?

סאבלט הוא פתרון היכול להתאים בשלבים שונים בחיים ובעקבות גם מצבים מסוימים. לרוב הוא מתאים לאנשים הנמצאים בשלבי ביניים בחיים, למשל סטודנטים המחפשים מקום מגורים זמני ולא קבוע, אנשים המחפשים עבודה ועדיין לא בטוחים איפה הם רוצים לגור או לעבוד, וגם אנשים העובדים במשרות שונות שאינן מצריכות מהם להישאר במקום מגורים קבוע. סאבלט יכול להתאים לאנשים האוהבים שינויים, לאנשים שאולי משפצים את דירתם ומחפשים משהו זמני עד שאפשר יהיה לחזור לגור בדירה וגם לנוודים דיגיטליים שבכל פעם עוברים ועובדים ממקום אחר. עבור אלו המשכירים את דירתם, סאבלט יכול להתאים כאשר מעוניינים במקור הכנסה נוסף ויש חדרים פנויים ולא מנוצלים, וגם כאשר נוסעים לטיול ארוך ומעוניינים שמישהו יגור שם בינתיים כדי לכסות הוצאות.

 

כמה זמן החוזה תקף?

תוקפו של הסאבלט תלוי בהסכם שעליו הצדדים חותמים. סאבלט יכול להיות תקף לימים אחדים, לכמה שבועות, לכמה חודשים ואפילו יותר, בהתאם לצרכים ולהעדפות של שני הצדדים המעורבים בכך. בכל מקרה, מדובר בפרמטר חשוב ומרכזי מאוד בהליך, שחייב להיות ברור לשני הצדדים ומוסכם גם בחוזה המנוסח בתחילת הדרך.

 

הזכויות של שוכרים בסאבלט

אם אתם שוכרים דירה או חדר במסגרת הליך של סאבלט, הזכויות שלכם כדיירים רלוונטיות לאורך כל תקופת הסאבלט והן בעלות תוקף משפטי לכל דבר. אתם יכולים ליהנות מהשטח המושכר כפי שצוין בהסכם, והמשכיר עצמו אחראי לתחזוקת הנכס, כולל תיקונים או טיפול בבעיות כלשהן. כל עוד אתם נמצאים בדירה באותה תקופה אי אפשר להוציא אתכם ממנה, אלא אם ניתנה לכם הודעה מראש לפי החוק. ייתכנו כמובן זכויות נוספות שעליהן אתם צריכים לדבר עם המשכיר ולציין אותן בפירוש בחוזה.

 

חוזה סאבלט: כך הוא נראה

חוזה סאבלט מתאר את התנאים המסדירים את המגורים הזמניים של שוכר המשנה תחת השוכר המקורי או בעל הדירה עצמו. חוזה זה כולל בדרך כלל פרטים חשובים כמו השמות והכתובות של שני הצדדים, משך הסאבלט והתשלום. הוא מפרט את האחריות הן של השוכר הראשי או בעל הדירה והן של שוכר המשנה, לרבות כל חובות התחזוקה והתיקונים. בדרך כלל מופיעים סעיפים לגבי השימוש המותר במקום, כללים לשכירות משנה והנחיות להארכת החוזה או הפסקתו.

 

כמה זה עולה?

העלות הקשורה לסאבלט יכולה להשתנות במידה רבה על סמך פרמטרים כמו מקום גאוגרפי, גודל הנכס ותנאי שוק ההשכרה או הסאבלט המקומיים לדוגמא וילות באילת לא יעלו כמו דירות נופש באילת. הסדר כמו סאבלט משמש לרוב כאלטרנטיבה משתלמת יותר בהשוואה לחוזה שכירות רגיל, שכן שוכרי משנה עשויים לשלם פחות בהשוואה לאלו השוכרים ישירות מבעל הדירה, מה שמפחית לרוב את העלויות הכוללות. פרמטרים כמו שירותים שונים הניתנים במקום, תחזוקה וריהוט עשויים גם הם להשפיע על העלות הכוללת.

 

האם מותר לסאבלט דירה?

לשוכרים מותר לסאבלט את הדירה שבה הם נמצאים או חלק ממנה, כמו במקרה של וילות, אלא אם כן מצוין במפורש בהסכם שכירות הדירה הראשי שאסור להם. האפשרות לסאבלט מתוארת בדרך כלל בתנאים וההגבלות שנקבעו על ידי בעל הבית באותו החוזה הראשי שעליו חתמו שני הצדדים. עם זאת, אם בהסכם השכירות הראשי אין כל התייחסות לכך, כמו לדוגמא בוילות בדרום הארץ, אפשר להסיק מכך לרוב שהעניין אפשרי. חשוב להקפיד על התנאים וההתניות המפורטים בחוזה השכירות הראשי כדי שהסאבלט יהיה חוקי.

 

הטיפים למסאבלט דירה

הינה כמה טיפים חשובים לאנשים הרוצים לסבלט את הדירה שלהם, שיבטיחו לכם ראש שקט ואת הידיעה שהכנסתם לדירה שלכם את הדיירים הנכונים:

מיהם הדיירים?

אם אתם רוצים לסבלט את הדירה שלכם ויש כמה מתעניינים, הקפידו לבדוק היטב כל אחד מהם. בדיקת רקע טובה תאפשר לכם להכיר בדיוק את הדייר ולוודא שהוא לא אדם מסוכן, שהוא יכבד את רכושכם וישמור עליו ועל הדירה ובעיקר יעמוד בכל התנאים שתסכמו ביניכם.

הסכם סאבלט ברור

ניסוח הסכם סאבלט ברור יכול למנוע בעיות ואי הבנות בעתיד. החוזה חייב לכלול את כל פרטי הסאבלט, לרבות משך הסאבלט, המחיר, אחריותם של הדיירים הנכנסים ואחריותו של הצד המשכיר. אל תהססו להכניס לחוזה כל עניין שאתם מרגישים צורך לציין בפירוש.

תיעוד מצב הדירה וכל הרהיטים והפריטים שבו

חשוב מאוד לתעד את מצב הדירה לפני שאתם מכניסים אליה אנשים זרים. מומלץ לצלם (אפילו בווידאו) את כל חלקי הדירה, את מצב הרהיטים, המרפסת או הגינה אם יש וכל מקום אחר שחשוב לתעד. את כל זה יש להעלות גם על הכתב, ולהחתים את הדייר החדש הנכנס לדירה שלכם באופן זמני במסגרת הסאבלט – חתימה היא אישור שהוא מודע למצב זה ומתחייב לשמור עליו. תיעוד זה יכול לשמש אסמכתא במקרה של מחלוקת כלשהי בנוגע לנזקים או אי התאמות במהלך תקופת הסאבלט.

 

לסיכום

סאבלט יכול להיות פתרון נהדר עבור שני הצדדים: אלו המעוניינים לסאבלט את דירתם ואלו המחפשים פתרון מגורים זמני. עם זאת, חשוב לעשות את הצעד הזה בצורה נכונה, לוודא שיש שקיפות מלאה ולשמור על מלוא זכויותיהם של כל הצדדים בעזרת הסכם ברור ומפורט.

עדכונים אחרונים

ארוחות בוקר בתל אביב

ארוחות בוקר בתל אביב

בתל אביב יש הכול מהכול, וזה כולל גם ארוחות בוקר עשירות וטעימות. ברחבי העיר יש לא מעט מסעדות ובתי קפה המציעים מגוון נהדר של מנות

כמה זמן מותר להיות בג'קוזי

כמה זמן מותר להיות בג'קוזי?

ג'קוזי הוא אחד האמצעים הנפוצים והמבוקשים ביותר להנאה ולרגיעה לאחר יום עמוס או לאחר אימון כושר. השהייה בתוך המים החמימים ידועה בתור פעילות אשר מפחיתה